PRESSEMEDDELELSE: Hvem skal sejle på Storebælt hvis Storebæltsbroen lukker?
Transportminister Thomas Danielsen (V) udtalte sig for nylig til TV2 i forbindelse med købet af Halskov Færgehavn og ønsket om køb af Knudshoved Havn, at ”generelt lever vi i en usikker og urolig tid, hvor vi ved, at infrastruktur og knudepunkter er interessante mål. Derfor er det rettidig omhu, at vi nu også ser flere skridt frem i tilfælde af den situation”.
Borgmester og 2 viceborgmester på Læsø, Tobias Johansen og Jess Jessen-Klixbüll, foreslår, at Staten hjælper Læsø med at anskaffe en søsterfærge til de to nybyggede el-færger, som Staten har kontrakt på og som sejler på ruterne Ballen (Samsø) - Kalundborg, og på ruten Bøjden (Als) – Fynshav (Fyn). Begge ruter besejles i dag af Molslinjen.
Læsø Kommune har haft færgeruten fra Vesterø på Læsø til Frederikshavn i udbud og Molslinjen har netop tilbudt en tilsvarende færge til formålet. Desværre er er løsningen for dyrt til at Læsø Kommune kan klare aftalen alene, hvorfor Staten kunne støtte ruten, som til de to andre ruter, mod i nødstilfælde, at kunne trække på de tre færger.
Staten kunne allerede nu lave anløbsanlæg i Storebæltshavnene, så færgerne med meget kort varsel kan komme ind i et godt beredskab. Det vil være rettidig omhu og en billig løsning.
Færgerne er el-færger med batterier ombord, men de har også generatoranlæg ombord, der kan yde fuld kapacitet, hvis elforsyningen svigter.
Hver færge har en kapacitet på 600 personer og 155 personbiler pr tur eller 10 lastbiler og 98 personbiler. Hver færge kan sejle omkring 8 dobbeltture i døgnet, svarende til en 9.600 personer og 2.480 personbiler. Hvis kapaciteten vurderes til at være for lille kan Samsø og Ærø Kommune opfordres til at bygge søsterfærger med Statens hjælp.
Staten skal fremover årligt bruge 1,5 % af Danmarks bruttonationalprodukt på beredskab, innovation og infrastruktur, så pengene kan findes her, hvis viljen er der. Der bliver i den forbindelse tale om meget små midler til formålet.
Læsø står overfor en kæmpeopgave med at løfte Statens ambition med at skulle sejle grønt, men det er muligt, hvis ovennævnte tænkes ind i løsningen.
Tobias Johansen
Borgmester
og
Jess Jessen-Klixbüll
2. Viceborgmester