Sundhedsstyrelsen har i samarbejde med landets kommuner lanceret kampangen "hjælp til rygestop". Den nordjyske sundhedsprofil fra 2013 viser at næsten 74% af alle daglig rygere ønsker at stoppe. For at lykkedes med at kvitte tobakken skal der både motivation og god strategi til. 

Det kan betale sig at lægge en plan for, hvordan man gerne vil holde op med at ryge, før man gør forsøget. Nogle metoder virker nemlig bedre end andre, og nogle virker slet ikke, hvis man ikke bruger dem rigtigt.

Derfor opfordrer Sundhedsstyrelsen og landets kommuner i en ny kampagne til, at rygere bruger stoplinien eller kommunens gratis rygestoptilbud, når de overvejer at kvitte cigaretterne.

”Det gælder om at få hjælp og bruge den rigtigt. Vil man bruge nikotinerstatning og rygestopmedicin til at mindske trangen til rygning, er det fx vigtigt at vide, at begge dele virker bedst, når man bruger produkterne hyppigt nok og længe nok. STOPLINIEN kan rådgive om, hvordan man bruger nikotin rigtigt. Man kan også spørge på apoteket eller rygestoprådgivere i kommunen, så man er sikker på, hvad der passer til ens eget behov, siger Nina Krogh Larsen, der er akademisk medarbejder i Sundhedsstyrelsen

Hør hvordan Ernst greb sit rygestop an og hvad det har betydet for ham: 

 

 

Sundhedsstyrelsen har som led i kampagnen samlet erfaringerne fra forskning og praksis i 5 gode råd om, hvordan man bedst holder op med at ryge,

”Et rygestop er en stor opgave - som at bestige et bjerg. Det gælder om at planlægge strategien og have motivationen for at kunne gennemføre. Vi ved fx fra undersøgelser, at de rygere, som holder HELT op og slet ikke ryger, har næsten dobbelt så stor chance for succes i forhold til de rygere, som trapper gradvist ud af cigaretterne. Det er jo vigtigt at vide, før man giver sig i kast med rygestoppet”, siger Nina Krogh Larsen fra Sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsens 5 gode råd til at lægge en plan for sit rygestop er: 

  1. Beslut dig for, at du vil holde op med at ryge, og find dine gode grunde til at holde op
  2. Beslut dig for, at du vil holde HELT op - dvs. ingen cigaretter overhovedet
  3. Beslut dig for en bestemt stop-dag – helst indenfor 2-3 uger
  4. Forbered dig på de situationer, hvor du ved, at du ofte får rygetrang - hvilke situationer er det, og hvad vil du gøre, når du står midt i dem?
  5. Ryger du meget - og synes du, at det er svært at lade være, så overvej at bruge nikotin-erstatning eller receptpligtig medicin 

 

Fakta om rygning

  • Alle kan stoppe med at ryge, men mange forsøger at stoppe flere gange, før det lykkes.
  • Chancen for at lykkes med et rygestop bliver fem gange større, hvis man får hjælp til det.
  • Personer, der dagligt ryger 15 cigaretter eller derover, lever i gennemsnit 8-10 år kortere end personer, der aldrig har røget.
  • De fleste storrygere ønsker at stoppe. Det gælder for mindst 6 ud af 10 rygere.
  • Trangen til tobak er størst i begyndelsen af rygestoppet.  Men den bliver hele tiden gradvist mindre.

Læs mere om Stopliniens tilbud på stoplinien.dk. Du kan også kontakte Læsø Kommunes Sundhedskoordinator og høre mere om rygestopvejledning