Med NemID kan du følge din kontakt med sundhedsvæsenet ved at logge på www.sundhed.dk
Klik derefter på Mine sundhedsdata i menuen Min sundhed.dk og vælg fx
Min e-journal, hvor du kan se dine oplysninger fra din journal på hospitalet og få overblik over din sygehistorie. Du kan fx også se dine blodprøvesvar. Oplysningerne bliver synlige for dig efter 14 dage.
Eller du kan vælge
Mine konsultationer, hvor du kan se hvornår du var hos lægen, tandlægen eller anden behandler og få et overblik over de konsultationer, du har fået.

NemID er ét fælles log-in til både den offentlige og den private sektor.
NemID består af et bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med engangskoder.
Du kan bruge NemID uanset om du vil bruge Læsø Kommunes selvbetjening, hente din årsopgørelse fra SKAT, åbne din e-boks eller se dine personlige sundhedsoplysninger på sundhed.dk. 
Med NemID bruger du det samme log-in alle steder og måden du logger på er fuldstændig den samme.

Hvis du har behov for hjælp kan du henvende dig til:

Læsø Kommunes Borgerservice.

Bestil dit NemID på www.nemid.nu

Log ind på www.sundhed.dk

Du skal kun kontakte kommunen for at få et nyt nøglekort, hvis du har akut behov for det. Ellers bestiller du et nyt på NemID.nu

Udstedelse af NemID i Borgerservice

Som følge af coronavirus-udbruddet har flere kommuner ændret muligheden for at få udstedt NemID på borgerservicecentrene. Det betyder, at du som udgangspunkt skal bestille dit NemID på nemid.nu og kun kontakte kommunen, hvis du har akut behov for det.

Har du brug for hjælp til NemID, kan du kontakte NemID-supporten, hvor medarbejderne via e-mail, telefon eller chat kan besvare spørgsmål og f.eks. guide igennem en onlinebestilling af NemID eller få hjælp til installation af NemID nøgleapp.

NemID for udenlandsdanskere

Coronavirus-udbruddet kan få indflydelse på dig, som er udenlandsdansker og ønsker at få et NemID. Normalt kan du få straksudstedt et NemID ved personligt fremmøde i Borgerservice, mens du er på besøg i Danmark. Denne mulighed er nu reduceret, da borgerservicecentrene har ændret processerne for personlig betjening midlertidigt. Ring derfor altid til dit ønskede udleveringssted, inden du evt. møder op. 

Befinder du dig i udlandet og har brug for at få udstedt et NemID, er den normale proces, at du kan bestille NemID online på nemid.nu og hente en midlertidig adgangskode på en dansk repræsentation. Du skal fremvise dansk pas ved afhentning.

Forsendelsen af post til visse lande er dog i øjeblikket påvirket pga. grænselukningerne. Det betyder, at der kan være længere ventetid på, at dit nøglekort når frem. De danske repræsentationer kan også have ændret processerne for personlig betjening, og du bør derfor kontakte din lokale repræsentation for at høre om muligheden for personlig betjening.

Løb aldrig tør for nøgler med NemID Nøgleapp 

NemID nøgleapp, der er en app til tablets og smartphones, er et digitalt og gratis supplement til dit NemID nøglekort. Det vil derfor være muligt at logge ind med NemID, uanset om postforsendelserne til det land, du er bosat i, er påvirket af den aktuelle situation, eller om din lokale borgerservice i Danmark har åbent. 

Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

Når du vælger at bruge din NemID nøgleapp på hjemmesider og i applikationer (apps), får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe.

Du kan anvende nøgleappen til at logge ind med alle de steder, hvor du normalt bruger dit NemID nøglekort, eksempelvis din netbank eller borger.dk.

Hent NemID nøgleapp

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play

Husk at beholde dit nøglekort

Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm.Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

Få hjælp eller læs mere om nøgleappen:

Hvad er NemID?

NemID er dit sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID. 

NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).

Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.

NemID nøgleapp

NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

Film om NemID

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over film på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemID og NemSMS.

Hvem kan bruge NemID?

Du kan få NemID, når du:

  • er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
  • har et dansk cpr-nummer.
  • kan opfylde legitimationskravene.

Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

Se krav til legitimation på nemid.nu.

NemID for udenlandsdanskere

Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 200 kr. (2020) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

Bestil NemID

Som borger kan du få NemID på følgende måder:

  • bestille NemID digitalt - klik på 'Start'
  • få NemID via din bank. Her kan du få NemID til banken. Hvis du ønsker at tilgå offentlige tjenester, skal du bede om NemID med offentlig signatur
  • få NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at medbringe gyldig legitimation.

Du kan også få NemID som applikation til tablets og smartphones. Nøgleappen er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Det er nødvendigt, at du har et NemID nøglekort med mindst to resterende ubrugte nøgler på, inden du kan få NemID nøgleapp.

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan få udstedt et NemID?

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har et NemID?

Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have et NemID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af NemID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan at få udstedt et NemID.

Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et NemID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden NemID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har et NemID.

Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en ydelse uden brug af NemID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med NemID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af NemID.

Hvilke muligheder har jeg?

Skal du som borger foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan disse tjenester tilgås via blanketter gennem fremmøde i et borgerservicecenter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af NemID. Har du, fx af din praktiserende læge, modtaget en henvisning til en speciallæge, kan du frit lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med NemID.

Eksempelvis kan du som studerende foretage uddannelsesvalg gennem optagelse.dk med og uden brug af NemID. Skal du søge SU, er det muligt at ansøge om dette via post til Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.

Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan disse fremskaffes via kontakt til det pågældende sygehus eller gennem henvendelse til egen læge.

Den digitale postkasse

Borgere i Danmark bliver tilknyttet en digital postkasse, når de fylder 15 år. Denne postkasse tilgås som udgangspunkt ved brug af NemID, men har du ikke et NemID, kan du igennem borgerservice ansøge om at blive fritaget for Digital Post fra offentlige myndigheder. Dette betyder, at du i stedet for at modtage post fra offentlig myndigheder i din digitale postkasse, vil modtage post i brevform. Du skal dog leve op til ét af dem fem fritagelseskriterier. Læs mere om fritagelse fra Digital Post:

Alternativt har du mulighed for at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse. Læs mere om læseadgang til Digital Post:

Forny NemID

Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

Du kan få besked på forskellige måder:

  • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
  • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.

Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.

Få NemID nøgleapp

NemID nøgleapp er et gratis og digitalt supplement til nøglekortet, som du kan bruge på din smartphone eller tablet.

Med NemID nøgleapp kan du få adgang til fx din bank, til offentlige hjemmesider som borger.dk og private aktørers hjemmesider som fx visse forsikringsselskaber og fagforeninger.

Du kan bruge din NemID nøgleapp alle de steder, hvor du anvender dit nøglekort i dag.

Der er en række fordele forbundet med nøgleappen, der gør det nemmere at bruge dit NemID 

  • du har altid dit NemID ved hånden
  • du godkender login og underskrift med NemID med et ”swipe” i stedet for at indtaste en nøgle 
  • du løber aldrig tør for nøgler, som du gør på dit nøglekort
  • du kan ikke blive lokket eller presset til at udlevere dine NemID-oplysninger til svindlere, da der ikke er nogen nøgler/koder 
  • du kan se, hvor du logger på med dit NemID.

Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, du skal bruge NemID nøgleappen.

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play

Husk at beholde dit nøglekort

Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm.Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit nøglekort?

Hvis du har mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

Kan jeg bestille ekstra nøglekort til NemID, hvis jeg fx skal ud at rejse?

Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

Må jeg give andre adgang til mit NemID?

NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.

Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.

Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig. 

Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.

Kan jeg kun bruge mit NemID til netbank og ikke på offentlige hjemmesider?

Hvis du har fået NemID via din bank, skal du knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.

Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID

Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:

Anden adresse ved flytning til et andet land

Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

NemID over 18 år

Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.

For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.

Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.